By Naypong @ http://www.freedigitalphotos.net/

De teknologiske fremskridt vi har oplevet gennem de seneste årtier har været intet mindre end mirakuløse. Tænk bare på alle de opfindelser som elektricitet har muliggjort, såsom fjernsynet, internettet, mobiltelefoner og noget så simpelt som at have lyset tændt. Hvad vi ofte glemmer, er at alle disse opfindelser har ændret måden vi indretter vores liv på. 

Det simple faktum at vi kan holde lyset tændt om aftenen, har påvirket hvordan vi strukturerer vores dag. I modsætning til vores Paleo forfædre, som naturligt ville falde til ro så snart solen gik ned, så kan vi bevidst beslutte os for at blive oppe til langt efter solnedgang og stadig forblive produktive. Udover at elektricitet giver os mulighed for forlænge “dagslyset”, så giver det os derudover mulighed for at se fjernsyn eller surfe på internettet, så vi samtidig holder os underholdt eller beskæftigede til langt udover vores naturlige sengetid. 
(mere…)

stenalderkost motionNår man diskuterer emnet Paleo, så omhandler diskussionen oftest kost. De mest almene spørgsmål omhandler hvad man må spise, samt hvordan man kan optimere sin nuværende kost. Det er dog vigtigt at huske på, at en Paleo livsstil også omhandler andre områder end at spise en stenalderkost, som alle er vigtige for et optimalt helbred. Herunder falder især områderne stress, søvn og motion. Det er nemlig ikke kun vores kost, som har ændret sig i forhold til hvad vores krop er skabt til, men også hvordan vi bevæger os, hvor meget ro vi giver kroppen og om vi konstant lever i en fight or flight tilstand. I dette blogindlæg vil vi diskutere motion, ikke kun i forhold til hvor meget vi bevæger os, men især også hvordan vi bevæger os.

(mere…)

Smør - stenalderkostHvis man skal nævne en enkelt nyhedshistorie, som virkelig har haft negative konsekvenser for den vestlige verdens helbred, så kommer man nok ikke udenom at den populære forside på Time Magazine fra 1984. Forsiden, som illustrer et deprimeret ansigt af bacon og æg, havde store konsekvenser for hvordan vi anskuede kolesterol og mættet fedt. Artiklen repræsenterede den skiftende holdning hos forskere og sundhedsmyndigheder, hvor man nu rådede folk til at undgå naturlige kilder på mættet fedt såsom smør, bacon og æg, og erstatte dem med ”sundere” fedtstoffer som vegetabilske olier, samt fedtfattige mælkeprodukter og kulhydrater(korn, ris, pasta etc.).

Med lanceringen af deres seneste artikel, så kommer Time Magazine nu med en indrømmelse om at de(og sundhedeksperterne) var forkert på den. I artiklen ”Eat Butter. Scientist labeled fat the enemy. Why they were wrong”, så går Time Magazine nu til krig mod forarbejdede fødevarer, og karakteriserer mættet fedt som en neutral fødevare i forhold til hjertetilfælde. (mere…)

stenalderkost helbrede sygdomNår man læser om Paleo på nettet, så omtales kosten ofte som en mirakelkur, som kan helbrede alverdens livsstilssygdomme. Dette er dog ikke så forskelligt fra mange andre diæter og sundhedskure, som alle lover guld og grønne skove. Man kan derfor om ikke andet være lidt skeptisk over for alle de positive løfter om  en Paleo livsstil, samt løftet om at stenalderkosten faktisk er forskellig fra andre sundhedskure.

Ideen bag at stenalderkosten kan helbrede sygdomme, bygger på at man ved at vende tilbage til den kost som kroppen er skabt til, og i den forbindelse fjerner de fødevarer som f.eks. har forårsaget en autoimmun eller inflammatorisk respons i kroppen, giver kroppen mulighed for at helbrede sig selv og vende tilbage til et optimalt velvære. (mere…)

Er det Paleo?

Et af de mest almene spørgsmål indenfor Paleo miljøet, er om en specifik fødevare er Paleo. Det som spørgsmålet egentligt søger besvaret, er om at det er ok at spise den pågældende fødevare, hvis man nu har besluttet sig for at spise i henhold til stenalderkosten.

Overordnet set, så er der ikke noget galt med spørgsmålet, især ikke hvis man er nybegynder, da det kan være godt med nogle klare regler til at starte med. Derudover, så er det godt at starte med en simpel ”ren” kost, så man kan få nulstillet kroppen og opleve hvordan det føles når kroppen fungerer optimalt.

Der hvor spørgsmålet kan give problemer, er når det begrænser os så meget at vi udelukker fødevarer, som enten ville være gavnlige for os at indtage, eller fødevarer som kan opfattes som neutrale, men som vi nyder at spise. (mere…)

paleo stir-fry

Prøv denne fantastiske stir-fry ret med svinekød og ananas, som er en perfekt kombination af sødt, stærkt og salt. Server retten ovenpå hakket rødkål, hvilket kan være et glimrende alternativ til ris eller pasta. Rødkålen sørger for at du holder kulhydraterne under kontrol og øger samtidig måltidets indhold af vitaminer, mineraler samt sunde kostfibre.

Find opskriften her.

stenalderkost kosttilskud

Når man spiser en stenalderkost, så kan man nogle gange blive i tvivl om man får nok vitaminer og mineraler gennem sin kost. Tvivlen skyldes især, at medierne er gode til at illustrere stenalderkosten som en diæt med flere mangler. Dette ses f.eks. i Jylland Posten’s indlæg ”Stenalderkost har mangler”, eller i den seneste US News ranking, hvor Paleo igen kommer ind på en sidsteplads ud af 31 kendte kostrends/diæter.

Hvis man spiser i henhold til stenalderkosten, så skal man dog ikke nødvendigvis være bekymret for, om man får nok med vitaminer eller mineraler. Se f.eks. mit tidligere svar på artiklen ”stenalderkost har mangler”. Det er dog rigtigt, at man ved at spise en stenalderkost fravælger nogle fødevare grupper, som er rige på et eller flere næringsstoffer(f.eks. kalk). Overordnet set, så vælger man dog at spise en kost, som er betydeligt rigere på næringsstoffer end en almindelig dansk kost.  Med lidt planlægning, så kan man sørge for at man får dækket alle kroppens behov, inklusiv dem som medierne siger at stenalderkosten mangler. Nedenstående guide over vitaminer og mineraler kan hjælpe dig med denne planlægning.

(mere…)

Faste har fået en del opmærksomhed på det sidste, især som et værktøj til vægttab, selvom det kan have mange andre fordele. På nettet nævnes faste oftest under konceptet ”Intermittent fasting”. Intermittent betyder direkte oversat til dansk uregelmæssig eller periodisk tilbagevende. Altså referer det til at man faster af og til – men ikke hver dag. Og ikke nødvendigvis efter et fastsat skema, selvom man dog sagtens kan gøre dette.

I forhold til stenalderkost, så bygger periodisk faste på teorien om, at vores forfædre til tider må have fastet, da de ikke havde fri adgang til mad i form af supermarkeder eller køleskabe derhjemme. Kroppen formodes derfor at være udstyret med en evne til, at kunne klare sig uden føde i kortere perioder. Da vi i dag har adgang til mad overalt omkring os, så udnytter vi ikke længere kroppens naturlige egenskab til at kunne regulere energiforbruget, da vi i vores tidsalder altid spiser et nyt måltid, inden vores nuværende energidepot er opbrugt. (mere…)

Resistent stivelse stenalderkostResistent stivelse er et af de varmeste diskussionsemner indenfor stenalderkosten. Dette skyldes især at det har vist lovende sundhedsmæssige fordele i flere nye videnskabelige undersøgelser. Resistent stivelse har den specielle egenskab, at det ikke kan fordøjes og optages af kroppen. I stedet, så kan det kun omsættes af tarmens mikroflora, hvor det ved nedbrydning omsættes til kortkædede fedtstoffer(butyrat). Butyrat siges at være godt for tarmen, samt at have beskyttende egenskaber mod kræft og inflammation. Resistent stivelse kan derudover være godt for fordøjelsen, da det er føde for de gode tarmbakterier, hvilket er vigtigt for at bevare et sundt tarmmiljø. (mere…)

stenalderkost tænder

Kan det at spise en stenalderkost føre til færre huller i tænderne eller færre tandkødssygdomme? Det har været diskuteret adskillige gange og diskussionen er igen relevant, efter at endnu en tandlæge er ude med en påstand om, at en Paleo kost kan være godt for tænderne. (mere…)